MAGYAR TERMÉSZETJÁRÓ SZÖVETSÉG weboldalai  MTSZ  Természetjáró  Turista Magazin  TEKA  Turistashop  Kéktúra  Galyacentrum  Gerecse50

Földön, vízen, két keréken

Egyéb gyalogos sportprogram

Nordic walking

Helyszín: Csattogó-völgy
Nordic walking

Minden aktív ember életében eljöhet az a pillanat, amikor a korábbi sportágán vagy mozgásformáján változtatni kényszerül. Például aktív futók szembesülhetnek azzal, hogy valamilyen ízületi probléma vagy egyszerűen a korváltozás végleg megakadályozza a kocogás folytatását. Persze a mozgásváltozás olyan esetben is kihívás, amikor ülő életmódról szeretnénk egy kímélő, de aktív mozgásformára váltani. Itt jön képbe a nordic walking.

  • Túra hossza: 8 km
  • Szintemelkedés: m
  • Nehézsége: könnyű
  • Tervezett túra ideje: 2 óra 20 perc (+ bemelegítés, nyújtás és pihenők), összesen kb. 3 óra

Túra leírása:
A túra a Csattogó-völgyből indul. A fesztiválra behozó földúton nyugati irányban hagyjuk el a völgyet. A piros sáv jelzést elérve ezen indulunk tovább északi irányba. Utunk a Palóc pirost követve a Verőce üdölőövezetben kanyarog egészen Magyarkút vasútállomásig. Itt elhagyjuk a jelzett utat, és egy rövid emelkedőt követően kiérünk a nyílt terepre. Újtársa térségben a földutat követjük mezőgazdasági terület mellett indulva keleti irányban, majd délre fordulunk és utunk legszebb kiilátásában részesedve haladunk tovább. Ezt követően egy tanya mellett elhaladva az erdőben folytatjuk utunkat. Az erdős szakasz során folyamatosan ereszkedünk a völgy felé, majd kiérve az erdősávból, egy rövid kavicsos borítású útszakaszt követően érkezünk vissza a piros sáv jelzésre. Ezt röviden követve ráfordulunk a Csattogó-völgybe vezető földútra és ezen továbbhaladva érkezünk meg a kiindulási pontra.

Fontos információk:

  • nordic walking botot biztosítjuk;
  • vízvételi lehetőség nincs, ezért mindenki hozzon magával elegendő (1 liter) folyadékot;
  • a terep nordic walkingra alkalmas, nincsenek nagy szintkülönbségek;
  • megfelelő lábbeli szükséges (túra vagy futócipő).

A vezetett túrákra érkezz 10 perccel a meghirdetett indulási idő előtt, hogy pontosan tudjuk indítani a túrákat.

A Nordic Walking vagy ski walking (skandináv gyaloglás, síjárás) lényege, hogy egy pár speciális bot és egy különleges gyaloglótechnika segítségével rendkívül hatékonyan, ugyanakkor kímélő módon fejleszthetjük állóképességünket, izomerőnket, mozgáskoordinációnkat.

A nordic walking egyesíti a gyaloglás vagy futás és a sífutás előnyeit. Tulajdonképpen, tekinthetjük ez utóbbi nyári edzésének.

Az elnevezés, Nordic Walking, csupán 1997 óta létezik. 2000-ben az év sportjának választották Finnországban és az elmúlt 20 év során egy igazán közkedvelt és önálló sporttá vált.

Fontos különbség a sétához képest a botok használata, melyek révén önkéntelenül is hosszabbakat lépünk, hogy a kezek és a lábak természetes, a járáshoz elengedhetetlen ellentétes mozgása megmaradjon. A bot használata dinamikát, ritmust ad a gyaloglásnak.

Az Nordic Walking a testünk izmainak több mint 90%-át igénybe veszi. A helyes technika használatakor a kar, váll, nyak és a hát izmait is megmozgatja, ami a mai irodai társadalom tagjainak létfontosságú. Ezen felül erősíti a szívet és javítja a vérkeringést.

A túlsúly jelenkorunk alapproblémája. Mivel az Nordic Walking a maximális terhelés 50-80%-án dolgoztatja meg a szervezetet, és erre a terhelésre a szervezet zsírégetéssel válaszol, ezért a rendszeres Nordic Walking a súlyproblémák orvossága. A sima gyalogláshoz képest az Nordic Walking 20%-kal több kalóriaégetéssel jár. Egy óra alatt átlagos tempóval pont 400 kalóriát égetünk el. Emellett a sport az egyik legjobb öregedésgátló szer a világon, amit a testre és lélekre gyakorolt hatása biztosít.

Az izomhasználat növekedésének köszönhetően nő az oxigénfelvétel, ami a vérben 25%-os koncentrációnövekedést jelent. Emiatt külön ajánlatos a fiatalok számára, akiknek fontos, hogy szinte egész nap jól működjön az agyuk.

Az Nordic Walking nagy sikerének egyik kulcsa valószínűleg az, hogy szabadban végezhető. Napjaink egyre nagyobb hányadát töltjük falak között, sőt a legtöbbször mesterséges fényben, nyitható ablakok nélküli helyiségekben. Ez már önmagában is komoly stresszt okoz a szervezetnek, amit kizárólag szabad térben való mozgással lehet ellensúlyozni. A természetben végzett mozgás minden érzékszervünkre hat és kiegyensúlyozottá, boldoggá tesz. Nem csoda, hogy egyre többen keresnek természetben végezhető mozgásformákat.

Kiemelném még csapatépítő és összetartó szerepét:
Ha csoportosan űzik ezt a sportot, az a teljesítményt növeli, segít a rendszeresség megőrzésében, a gondolatok cseréjében és sokkal élvezetesebb, mint egyedül. Végre egy sport, amit férfi, nő, idős és gyerek is űzhet. Általában nem a teljesítmény hajszolása a cél, így tényleg az egész család együtt sportolhat, sőt Nordic Walking közben nagyon jókat lehet beszélgetni.

Végül még egy jó hír!
Ez a sport szinte alig igényel nagyobb anyagi befektetést.
Csupán egy megfelelő bot szükséges hozzá, valamint olyan sportos ruházat és cipő, amit amúgy is használnánk a szabadban.